Inulina z korzenia cykorii

Image   Inulina jest przede wszystkim prebiotykiem. Oznacza to, że stymuluje wzrost korzystnej mikroflory przewodu pokarmowego. Ludzkie jelito cieńkie, jest siedliskiem dużej ilości różnych bakterii, zarówno o działaniu zdrowotnym jak i patogenicznym. Clostridia, Coliform i Salmonella są przykładami bakterii patogenicznych (wywołujących choroby), podczas gdy Bifidocterium oraz Lactobaccillus to przykłady bakterii o działaniu zdrowotnym. Różne diety mają różny wpływ na florę jelitową. Istnieją produkty żywnościowe, które po skonsumowaniu, stymulują wzrost populacji „dobrych” bakterii, takich jak Bifidocterium oraz Lactobaccillus. Produkty te są znane jako prebiotyki. Jednym z nich jest inulina, która selektywnie stymuluje wzrost populacji Bifidocterium oraz Lactobaccillus oraz powstrzymuje wzrost patogenów – zostało to dowiedzione klinicznie.

    Pod względem fizjologicznym można zaliczyć inulinę do rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. Wiążąc duże ilości wody, inulina zwiększa objętość treści pokarmowej i obniża jednocześnie jej kaloryczność. Cechy te sprawiają, że jest bardzo przydatna podczas stosowania różnych kuracji odchudzających. W przeciwieństwie do nieprzyswajalnych węglowodanów o krótszym łańcuchu, inulina nie stwarza wysokiego ciśnienia osmotycznego ani nie powoduje powstania efektów zwiększenia lepkości, tak jako to czyni kilka innych włókien rozpuszczalnych. Podobnie jak włókno, inulina nie jest rozbijania przez ludzkie soki trawienne, lecz ulega fermentacji w okrężnicy, głównie przez bakterie zdrowotne, w ten sposób prowadząc do powstania kwasów tłuszczowych o krótkich łańcuchach. Kwasy te przyczyniają się do działania inuliny jako prebiotyku. Chociaż inulina nie dostarcza kalorii podczas procesu trawienia w jelicie, przypisano jej wartość kaloryczną 1,58 kcal/g w wyniku fermentacji w okrężnicy.